Gender Studies

LA TRANSGRESSION COMME PLÉNITUDE DANS LA PHILOSOPHIE DANS LE BOUDOIR DE SADE
Godard, Marianne. “LA TRANSGRESSION COMME PLÉNITUDE DANS LA PHILOSOPHIE DANS LE BOUDOIR DE SADE”. Working Paper. Web. Full TextAbstract

Publié au lendemain de la Terreur, La Philosophie dans le boudoir prend l’idéologie révolutionnaire et confronte ses idées telles que la liberté ou l’égalité au réel et au corps. Il s’agira de montrer comment le corps et le langage sont pour Sade intiment liés, et comment il cherche à transgresser leurs tabous par le sexe, la violence et le mouvement même de son écriture. En prenant le concept foucaldien de transgression, on verra comment ce mouvement n’en est pas un de destruction, menant à une négativité, mais un mouvement vers une réalité plus dense, vers une expérience de la plénitude, corporelle ou langagière.

On abordera premièrement la redéfinition du corps dans le livre : son anatomie et ses fonctions « naturelles », bafouées afin d’atteindre un idéal de plaisir ; les personnages marquent le corps, le tissent avec aiguille et fil, à l’image de l’auteur écrivant son texte.

On se penchera ensuite sur le rapport transgressif que Sade entretient au langage : comment, avec une pensée aporétique, l’auteur conteste les limites de la pensée logique et fait vivre au lecteur, dans la performativité même de son énonciation, une expérience irréductible au dire, mais qui ne peut être invoquée que par lui. 

Sous-jacent à cette réflexion, se pose la question de la pertinence du projet sadien (« tout dire, à quelque point qu’en frémissent les hommes ») aujourd’hui : face à un discours sur la liberté ou l’égalité, quelle est la valeur des idées une fois confrontées au réel et au corps?

Author Bio

Marianne Godard est une étudiante en littérature française à l’université McGill. Son mémoire porte sur l’éthique du corps dans la poésie d’Henri Meschonnic.

CORPS NATURELS ET DÉSIRS "CONTRE-NATURE" : Jeux narratifs dans le Roman de Silence
Revelle, Anthony. “CORPS NATURELS ET DÉSIRS "CONTRE-NATURE" : Jeux narratifs dans le Roman de Silence”. Working Paper. Web. Full TextAbstract

Cette communication vise à interroger une œuvre en ancien français du XIIIe siècle, le Roman de Silence, au regard des questionnements actuels sur le genre et la sexualité. Ce roman met en scène les aventures d'une jeune fille noble élevée comme un garçon qui devient ménestrel puis chevalier dans une Angleterre mythique post-arthurienne ; Silence triomphe dans toutes les épreuves qui se présentent à lui/elle, mais son refus de l'amour de la reine, au mépris des conventions courtoises, provoque finalement le dévoilement de sa vraie « nature » (terme utilisé dans l’œuvre), c’est-à-dire l'identité de genre qui lui a été assignée à la naissance par une Nature allégorisée.

Je veux interroger la possibilité d’une lecture transgenre du Roman de Silence et de sa mise en scène d’un conflit entre la nature et l'éducation, et m'intéresser particulièrement à la signification du désir dans cette œuvre : corps désiré et corps désirant, impossibilité du désir ou homo-érotisme latent... Le Roman de Silence déploie un ensemble de jeux narratifs autour des désirs et des corps s’appuyant sur une opposition entre le naturel et le contre-nature dans le domaine du genre et des actes sexuels, tout en déviant ostensiblement des modèles courtois de la littérature médiévale, ouvrant au sein du corpus des romans arthuriens tardifs des possibilités de réflexion sur le genre, le corps, la nature et le désir, qui n'ont peut-être pas encore été assez explorées par les universitaires.

Author Bio

Graduate student (PhD) in the Department of Romance Languages and Literatures at the University of Michigan, I am working on Medieval French literature with interests in gender studies, queer theory, and critical animal studies. Previously, I worked on masculinity in Arthurian chivalric romances during my studies in France (M.A., Université de Caen-Normandie, Département des Humanités et Sciences Sociales).

BORDER QUEERS: WRITING THE GENDER OF BOUNDARIES - A comparative reading of Gloria Anzaldúa’s Borderlands/La Frontera and Ananda Devi’s Ève de ses décombres
Bellei, Francesca. “BORDER QUEERS: WRITING THE GENDER OF BOUNDARIES - A comparative reading of Gloria Anzaldúa’s Borderlands/La Frontera and Ananda Devi’s Ève de ses décombres”. Working Paper. Web. Full TextAbstract

Borders have traditionally been seen as places where people and cultures mix and bleed into one another, even though they exist to prevent exactly such an exchange. How can we reconcile the ambiguous nature of the border as that which forbids entry whilst generating both a point of access and the desire for it? I will explore this paradox through a comparative study of Ananda Devi’s Ève de ses décombres, and Gloria Anzaldúa’s Borderlands/La Frontera. Ève and Gloria are two women on the edge of their communities. As bilingual, biracial and gay/bisexual women they don’t fit in on either side of the wall; my thesis is that they become the wall itself. In Anzaldúa’s text, the US-Mexico border is described as an “open wound” which “staking fence rods in my flesh, / splits me splits me”: a body both active and passive, a phallic serpent which she erects as the symbol of her womanhood. Similarly, Ève closes in like a wall around all those who fall for her and prevents them from escaping Troumaron, while she is herself besieged, and her body is a wall where everyone leaves their mark. Are the ruins of the title her own, or just the rubble she leaves behind? By reading Devi and Anzaldúa through classic works of postcolonial and queer theory, I want to uncover whether and to what extent borders can be read (and written) as hybrid bodies or whether they demand permanent crossing over.

Author Bio

Francesca Bellei is a PhD candidate in Comparative Literature at Harvard University. She holds a BA in Classics from the University of Cambridge and an MLitt in Creative Writing from the University of St Andrews. Her research interests include queer, feminist and migration theory, as well as postcolonial and Mediterranean studies.

NATHALIE SARRAUTE’S TROPISMES AND THE METAPHOR OF TISSU
Carpenter, Olivia. “NATHALIE SARRAUTE’S TROPISMES AND THE METAPHOR OF TISSU”. Working Paper. Web. Full TextAbstract

When Nathalie Sarraute depicts a knitting woman in her 1932 novel Tropismes, a figure “silent and apart, her head bowed modestly, counting her stitches under her breath” (31), I argue that she points to such a woman as a means of thinking through ideas about the texture and materiality of a woman’s interiority. Meditatively counting her stitches, the knitting woman appears to turn within, using her handicraft to gain access to her interiority while building fabric on her needles. Taking an interest in this and several other examples of women engaging with fiber arts, fabric, and textiles in Sarraute’s novel, my paper examines the link between these activities and the French word tissu. In an effort to illuminate connections between Sarraute’s depictions of women using fabric and Sarraute’s simultaneous fascination with the female body, I contend that the dual nature of the meaning of tissu becomes crucial, first in its understanding as cloth or fabric and second in its understanding as bodily tissue. Like a spider, weaving a web from its own secretions, the knitting woman takes control of the substance akin to bodily tissu emerging from her interior. Engaging both feminist and psychoanalytic approaches, my paper foregrounds Sarraute’s tissu as a way of thinking about the novel itself as a secretion of its author’s interiority, an embodied web of ideas and images over which its female author has agency and power in the act of her weaving.

Author Bio

Olivia Carpenter is a second-year PhD student in the English department at Harvard. Her work primarily focuses on race and gender in the long eighteenth century in literature from Great Britain and beyond, though she maintains broader interests in feminist literary criticism and the novel.